Szanowna Pani prezydent Łodzi, zwracamy się do Pani w związku z trwającą epidemią. Prosimy wziąć pod uwagę nasze propozycje dotyczące ułatwień dla pieszych

Na podstawie art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego, w związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r. poz. 697), składamy wniosek o umożliwienie mieszkańcom należytego wykonania zapisów §17 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. 

Ów przepis nakazuje zachowanie między pieszymi odległości nie mniejszej niż 2 metry od siebie. Tymczasem na terenie Łodzi na wielu ulicach jest to niemożliwe, gdyż zbyt wąskie chodniki oraz parkujące na chodnikach samochody zostawiają pieszym mniej niż 2 metry szerokości. 

Wnioskujemy zatem o wskazanie miejsc, gdzie zamierzają Państwo:

  • zezwolić pieszym poruszać się po jezdni,

  • wprowadzić taką organizację ruchu na stałe lub czasowo (za pomocą taśm, słupków lub innych wygrodzeń), aby piesi mieli możliwość chodzenia chodnikiem zgodnie z zapisami rozporządzenia,

  • przenieść ruch rowerowy z chodników (ciągów pieszo-rowerowych) na jezdnię,

  • poszerzyć istniejące i wyznaczyć nowe pasy ruchu dla rowerów na jezdniach, celem zwiększenia miejsca dla pieszych, integracji sieci ruchu rowerowego i poprawy bezpieczeństwa ruchu,

  • utworzyć strefy rekreacji dla mieszkańców w miejscach, w których najbliższy park lub inny teren zieleni oddalony jest więcej niż 400 metrów, umożliwiając bezpieczne korzystanie z przestrzeni miasta bez potrzeby pokonywania znacznych odległości.

Uzasadnienie:
Epidemia, której skutki dotknęły także Polskę, wymusza nowe spojrzenie na funkcje w przestrzeni miast na całym świecie. Ograniczona mobilność, praca zdalna, strach przed zarażeniem spowodowały znacznie ograniczony ruch na ulicach, a zalecenia zachowania dwumetrowego odstępu między ludźmi ukazały niewystarczające rozmiary ciągów pieszo-rowerowych nawet w najbardziej rozwiniętych metropoliach świata. Pojawia się potrzeba zdecydowanych, daleko idących zmian w miastach, nawet w tym wyjątkowo trudnym dla wszystkich okresie, mająca na celu dostosowanie ich przestrzeni do zasad bezpieczeństwa ruchu, a w szczególności pieszych i rowerzystów.

W Polsce są już miasta, które przeniosły parkowania z chodników na jezdnie. Jednoznacznie wskazują, że ruch drogowy jest obecnie znacznie mniejszy, więc potrzebuje mniej miejsca na drogach. Obowiązujące ograniczenia liczby pasażerów komunikacji publicznej sprawiają, że korzysta z nich kilka razy mniej osób. Mieszkańcy więcej chodzą i jeżdżą na rowerach, bo to najbezpieczniejsze obecnie środki transportu. Potrzebują szerszych chodników, także dla zapewnienia społecznego dystansu podczas chodzenia i stania w kolejkach. Mieszkańcy potrzebują przeniesienia parkowania i ruchu rowerowego na jezdnie.

W czwartek 23 kwietnia Kraków zapowiedział, że w maju przeniesie parkowanie z chodników na jezdnie na ul. Dietla i Mogilskiej. Na Grzegórzeckiej zostanie zlikwidowane parkowanie na chodnikach, aby piesi mieli tam więcej miejsca. Na Moście Grunwaldzkim przeniosą ruch rowerowy z chodnika na jezdnie. Na ul. Podwale oddadzą pieszym część jezdni. Przykłady wprowadzanych zmian prezentują grafiki:



źródło: http://mobilnykrakow.pl/krakowska-tarcza-dla-mobilnosci

Przedstawiamy także kilka przykładów miast na całym świecie, które już wprowadziły takie zmiany:

- Wiedeń otwiera 20 ulic tylko i wyłącznie dla pieszych:

Wien schafft temporäre Begegnungszonen und öffnet gesperrte ...(foto: derstandard.at)

- Oakland otwiera ponad 100 km ulic tylko dla pieszych i rowerzystów, aby w czasach pandemii zapewnić mieszkańcom odpowiednią ilość przestrzeni:

Oakland Brings COVID Open Streets to California Streets - CalBike (foto: calbike.org)

- Burmistrz Filadelfii zamknął część jednej z głównych arterii miasta (Martin Luther King Jr. Drive), aby ułatwić pieszym i rowerzystom zachowanie dystansu: 

MLK Drive: Closed to Motor Vehicles, Open to (Socially-Distanced ... (foto: bicyclecoalition.org)

- Bogota z kolei rozszerzyła sieć dróg rowerowych, przeznaczając dla nich część wielu jezdni: 

Bikes vs Virus: Bogota expands paths in novel strategy - The Hour (foto: thehour.com)

- W Berlinie przez wiele lat nie powstało tyle dróg rowerowych, co w ciągu kilku ostatnich tygodni: 

Die Parkspur fällt weg: Senat gibt Berliner Bezirken Tipps für Pop ... (foto: tagesspiegel.de)

Wszyscy stanęliśmy w obliczu niespodziewanej i nagłej zmiany, do której musimy się przystosować. Na większości ulic polskich miast zachowanie odpowiedniego dystansu między pieszymi jest fizycznie niemożliwe. Ponadto spacer w pobliżu jeżdżących samochodów i wdychanie spalin dodatkowo osłabia nasze płuca i sprawia, że stajemy się bardziej podatni na infekcje dróg oddechowych.

Istotnym elementem jest także popularyzacja roweru jako środka transportu i ułatwienia w poruszaniu się nim na naszych drogach. Rower bowiem jest z punktu widzenia ryzyka zarażenia bezpiecznym środkiem transportu, dodatkowo wzmacniając nasze płuca chroni nas przed infekcją. Niemieckie samorządy prowadzą obecnie kampanie informacyjne zachęcające do dojazdów do pracy rowerem.

Mit dem Rad zur Arbeit: Der Weg ist die Erholung - Sport ...(foto: Tagesspiegel.de)

Dzięki polepszeniu warunków chodzenia i jazdy rowerem możemy odciążyć komunikację miejską, która ze względu na wiele zmian w rozkładach jazdy, stała się niewydolna, a pasażerowie grupują się w pojazdach i na przystankach, nie zachowując odpowiedniej odległości między sobą.

Szanowni Pani prezydent, krótko mówiąc: OTWÓRZMY ULICE!

Federacja Piesza Polska, ul. Koszykowa 67/21, 00-667 Warszawa

 

W imieniu organizacji członkowskich i wspierających Federacji Piesza Polska: 

  • Szczeciński Ruch Miejski
  • Zielone Mazowsze, Warszawa
  • Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy
  • Pieszy Elbląg
  • Miasto Jest Nasze, Warszawa
  • Rowerowy Szczecin
  • Idee przez miasto, Szczecin
  • TAK dla Łodzi
  • Wspólny Olsztyn
  • Piesze Bielsko-Biała
  • Kielecki Rzecznik Osób Niezmotoryzowanych
  • Fundacja Fenomen, Łódź
  • Instytut Działań Miejskich, Białystok
  • Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej
  • Akcja Miasto, Wrocław
  • Warszawski Alarm Smogowy
  • Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki
  • Instytut na rzecz Ekorozwoju, Warszawa
  • Szczeciński Holender
  • Nowy Szczecin
  • Urbanator, Poznań
  • Rodzic w Mieście, Warszawa
  • Bractwo Rowerowe, Radom
  • Wola Mieszkańców, Warszawa
  • Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź
  • Strefa Mieszkańców, Warszawa